Per Nederlander kopen we jaarlijks gemiddeld zo’n 50 nieuwe kledingstukken, en doen we er 40 weer weg. Sommige modeketens brengen elke maand een nieuwe collectie uit en de ene trend is nog niet ‘in’ voordat de andere ‘uit’ is. En dat terwijl de kledingindustrie enorme impact heeft op onze planeet en onze medemens. Om aandacht te vragen voor de problemen van de textielindustrie én om oplossingen te laten zien, lanceert Leger des Heils een exclusieve, 100% circulaire modecollectie onder de naam “ReImagine” tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week 2022. De collectie wordt geëxposeerd van 6 t/m 9 oktober in het Sustainable Fashion Experience Centre aan de Kalverstraat 203 in Amsterdam.
De groeiende kledingafvalberg
In Nederland komen er jaarlijks bijna 1 miljard nieuwe kledingstukken op de markt. Elke Nederlander koopt jaarlijks ongeveer 50 kledingstukken en doet er weer 40 weg. Het gevolg? Een groeiende berg aan textielafval. Een groot deel hiervan slecht te recyclen door de lage kwaliteit. En dat terwijl de textielindustrie verantwoordelijk is voor ongeveer 4% van alle CO2-uitstoot wereldwijd. Het neemt land in beslag, vervuilt drinkwater, veroorzaakt plastic vervuiling en laat mensen en dieren wereldwijd hieronder lijden. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Consuminderen helpt: je kunt bijna 40 kg CO2 per jaar besparen door 6 kledingstukken minder te kopen. Als iedere Nederlander dat zou doen scheelt het net zoveel CO2-uitstoot in een jaar als 85,000 keer met de auto rond de wereld! (Bron: Milieu Centraal).
ReImagine
Leger des Heils ReShare zet zich in voor een 100% circulaire textielketen en wilt hierin de hele keten inspireren en motiveren: van ontwerper en producent tot consument. Daarom daagden zij 5 ontwerpers uit om van onherdraagbare kleding uit het sorteercentrum van Leger des Heils ReShare een capsulecollectie te maken. Hierin verwerkten zij toekomstvisie op de mode-industrie. Het resultaat is de gezamenlijke collectie, ReImagine, van ontwerpers Rachel Lourens, Ira Ouwerkerk, Abbie Sparkes, Ageethe Groenendaal en Stephanie Willems. De collectie belicht enerzijds de problemen die de huidige staat van de mode-industrie veroorzaakt en laat anderzijds zien welke mogelijke oplossingen er zijn.
Van de 5 capsulecollecties wordt één verkozen als het beste "ReImagined". Dit wordt beoordeeld door duurzame mode-ontwerpster Monique Collignon, Niki de Schryver, oprichtster van duurzaam modeplatform COSH! én Bibi Jane Angelica del Rosario, duurzame mode influencer en bekend van haar eigen label Bibi & Jean. De winnaar wordt ná de Dutch Sustainable Fashion Week bekend gemaakt.
ReImagine is opgezet in samenwerking met Cloudfactory Creative Agency. Het originele concept is tot stand gekomen in samenwerking met stylisten Hester Arends en Maureen Riley en Mia Stik van duurzaam productieatelier Mija. Kijk op www.reshare.nl/reimagine voor meer info.
Dutch Sustainable Fashion Week 2022: Love your clothes, Love (y)our planet
Dutch Sustainable Fashion Week is een initiatief dat zich niet alleen richt op het onder de aandacht brengen van duurzame ontwikkelingen in de mode-industrie, maar is ook in het leven geroepen om consumenten te inspireren en te activeren om duurzamere keuzes te maken. Daarom zal dit jaar voor de eerste keer een Sustainable Fashion Experience Center worden geopend, in het oude V&D-pand aan de Kalverstraat 203 in Amsterdam. Dit gebeurt combinatie met de campagne ‘Love your clothes, Love (y)our planet’. De interactieve omgeving (gratis toegankelijk van 6 t/m 9 oktober) inspireert en helpt bezoekers om de impact van hun eigen garderobe te verkleinen met initiatieven zoals kledingruil en -reparatie, speciale designs en een documentaire viewing. Bekijk het volledige programma en andere evenementen in jouw buurt via www.dsfw.nl.