Retail Revolutie programma
Neem initiatief en wees voorloper door deelname aan ReShare’s Retail Revolutie programma. We weten het inmiddels goed. De textielindustrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Het kost veel water, CO2, olie en andere kostbare grondstoffen én vaak zijn mensen ook de dupe van oneerlijke en onveilige werkomstandigheden. Daar kunnen we samen wat aan doen.
Reduce, Reuse & ReShare
Let’s close the loop. Samen met (mode) retailers, producenten en ontwerpers gaan we de strijd aan om zoveel mogelijk kleding in te zamelen voor hergebruik en recycling binnen Nederland.
Een revolutie komt niet vanzelf tot stand. We zijn op zoek naar pioniers die samen met ons daadwerkelijke verandering willen bereiken. Onze ervaring en expertise willen we inzetten om met de gemotiveerde retailers het voortouw te nemen onderweg naar een duurzame keten. De UPV* is een mooi startpunt, die we samen op kunnen pakken en door maatwerk optimaal in kunnen zetten.
* UPV: Door invoering van de Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (hierna: UPV) voor textiel worden producenten van consumentenkleding, samen met gemeentes, verantwoordelijk gemaakt voor de inzameling, recycling, hergebruik en afvalfase van de producten die zij op de markt brengen.
Together we create new ways to collect, reuse or recycle fashion products
Waarom ReShare?
- ReShare heeft al meer dan 100 jaar ervaring met inzameling, verwerking en recycling van textiel. Graag bespreken wij een passende en efficiënte manier van textielinzameling in uw winkels;
- Dankzij de inzet van de Fiber Farm© en samenwerking met Textiles2Textiles kunnen wij textiele ondersoorten (niet-herdraagbare kleding) optimaal recyclen tot nieuwe grondstoffen;
- Wij werken met de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (SROI), denk aan dagbestedingstrajecten met cliënten vanuit het Leger des Heils;
- We hebben een groot netwerk om herdraagbaar textiel een nieuw leven te geven via noodhulp, onze eigen winkels, overige partners in Nederland en gecertificeerde sorteerbedrijven binnen Europa*;
- We zijn onderdeel van een wereldwijde organisatie the Salvation Army, met bijbehorende kennis en afzetmarkten;
- Vanaf 2014 hebben wij ervaring in de Nederlandse Retail. We weten wat het is om een brand op te bouwen;
- Dankzij de inzet van de branchetool CHASE bieden wij volledige transparantie in onze werkwijze;
- Het Leger des Heils ReShare heeft geen winstoogmerk, gegenereerde opbrengsten stellen ons in staat ons werk te doen en onze visie waar te maken. Voordeel: Dankzij ANBI-status zijn o.a. donaties gemakkelijk aftrekbaar van de belasting.
Voordelen samenwerking
Elke retailer heeft haar eigen werkwijze, wensen en behoeften. Wij kijken graag samen naar de werkwijze die het beste bij jou past. Een greep uit de mogelijkheden die wij bieden:
- (Winkel)inzameling middels:
A. Een gepersonaliseerde, duurzame inzamelbox op de winkelvloer
B. Winkelcommunicatie, zonder inzamelbox; - Circulaire verwerking van afgekeurd textiel, stocklots of (e-)returns d.m.v. (lokaal) hergebruik, herbestemming en/of recycling;
- Advies m.b.t. de Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV) en kennis van de (circulaire) textielbranche;
- Mogelijkheid tot kledingdonatie (o.a. stocklots) met belastingvoordeel i.v.m. ANBI-status;
- Afzetpunten van herdraagbare textielproducten in overleg binnen Nederland of, indien naar wens i.v.m. licenties, in of buiten Europa*;
- Gepersonaliseerde rapportages dankzij unieke branchetool;
- Gratis advies vanuit onze duurzaamheidsmanager op het gebied van ‘Design for longevity and recycling’.
- Partnerschap en maatwerk op het gebied van circulaire (product)innovatie, marketing & communicatie.
* ReShare acht het van groot belang dat het aandeel herbruikbaar textiel dat over de grens verscheept wordt goed terecht komt. Om dit te waarborgen laat ReShare afnemers rapporteren (ENOR audit) over de verwerking van kleding. Onze ambitie voor een circulaire textielbranche gaat verder dan huidige mogelijkheden en ReShare pleit dan ook voor Europese wetgeving, bijvoorbeeld via de EVOA wetgeving, om transparantie en traceerbaarheid van geëxporteerd textiel te vergroten.
"Revolutionize your brand: Reduce, Re-use & Recycle with ReShare"
Partners ReShare
Als ReShare zitten wij aan tafel met grote en kleine organisaties en zijn wij nauw betrokken bij alle ontwikkelingen op het gebied van re-use en recycling. We zijn lid van de VHT en partner van MVO Nederland. Daarnaast zijn we ondertekenaar van de Denim Deal en werken we samen diverse retailers, waaronder WE Fashion, Prénatal, Vanilia, My Jewellery, en Ter Horst van Geel. Ook werken we samen met diverse ontwerpers, die via ons aan materiaal komen voor hun nieuwe collecties.
Het welzijn voor naasten en de zorg voor het milieu zijn de belangrijkste drijfveren van het werk van het Leger des Heils. Vanilia deelt deze waarden en heeft in ReShare een perfecte partner gevonden. Wij zijn trots op deze samenwerking.
Marjolein van Wijck - Vanilia
Een duurzaam verhaal begint bij onszelf. We zijn daarom altijd op zoek naar mogelijkheden om als Ter Horst van Geel ons steentje bij te dragen. In Leger des Heils ReShare hebben wij al een aantal jaren de ideale partner gevonden. Samen gaan we de strijd aan door zo veel mogelijk kleding in te zamelen voor hergebruik en recycling. Door ons ook aan te sluiten bij het Retail Revolutie programma kunnen wij met onze klanten zorgen voor verandering! Peter ter Horst - Ter Horst van Geel
De samenwerking tussen Leger des Heils ReShare en Prénatal past perfect binnen het Retail Revolutie-programma.
Samen creëren we een eenvoudige en toegankelijke inzamelmogelijkheid, zodat ouders een positieve impact kunnen maken op het milieu.
Bij My Jewellery omarmen we onze verantwoordelijkheid om de impact die we op het milieu hebben te verminderen. We zijn blij met onze samenwerking met ReShare die is ontstaan vanuit de gezamenlijke drive voor een duurzame toekomst. Samen zorgen we er niet alleen voor dat grondstoffen optimaal benut worden maar maken we ook sociale impact door passende werkgelegenheid te creëren en kwalitatief goede kleding toegankelijk te maken voor iedereen. Daar zijn we trots op. Kelly Kristelijn, CSR Specialist bij My Jewellery
Bijdragen aan een duurzame wereld is een topprioriteit van Klépierre, eigenaar van Alexandrium Shopping Center en Hoog Catharijne. Met de Act for Good® strategie heeft Klépierre concrete ambities voor 2030 gedefinieerd. Deze strategie sluit goed aan bij de doelen van Leger des Heils ReShare en daarom zijn we heel trots op deze mooie samenwerking. Samen zetten we ons in voor een circulaire economie.
Karin Laumans, Centre Director bij Klépierre